نقشه برداری هوایی
ایجاد نقشه های دو یا سه بعدی با روش تصویر برداری هوایی با پهپاد
علم اندازهگیری و تفسیر عکس به منظور جمعآوری اطلاعات برای تهیه نقشه، فتوگرامتری یا نقشه برداری هوایی نامیده می شود.
بطور کلی فتوگرامتری را علم، فن و هنر اندازه گیری و تعیین شکل جسم با استفاده از تصاویر آنالوگ و دیجیتال می نامند. پس در فتوگرامتری ابزار اندازه گیری ما دوربین تصویربرداری و تصویر است. بر همین اساس فتوگرامتری را به سه بخش فتوگرامتری فضایی، هوایی و زمینی (برد کوتاه) تقسیم بندی می کنند.
وجود اطلاعات سه بعدی دقیق از سطح زمین، یکی از اساسی ترین نیازهای کاربردهای مکانی است. به طور معمول روشهایی که برای تهیه نقشه های توپوگرافی استفاده میشوند، شامل: فتوگرامتری هوایی با استفاده از دوربینهای متریک، استفاده از تصاویر ماهوارهای، نقشه برداری زمینی و یا استفاده از تکنولوژی لیدار میباشد.
در سال های اولیه که این سیستم رواج یافته بود، به دلیل عدم وجود پرنده های تمام اتوماتیک نقش یک اپراتور پرواز و کسی که بتواند یک پرنده را مونتاژ، کنترل و تعمیر و نگهداری کند بسیار پر رنگ بود. اما امروزه با روی کار آمدن پرنده های تمام اتوماتیک و سیستم های نوینی در این زمینه، نقشه یک اپراتور پرواز و یا متخصص هوافضا کم رنگ تر شده است.
روشی که به تازگی برای تهیه نقشه های بزرگ مقیاس استفاده گردیده است، اخذ تصویر توسط پهپاد یا همان فتوگرامتری هوایی برد کوتاه میباشد.
برای تصویربرداری هوایی جهت تولید نقشه از دو نوع پرنده استفاده می شود. دسته اول مولتی روتورها (عمود پروازها) و دسته دوم هواپیماها (بال ثابت ها) می باشند.
در مولتی روتور ها یا کوادکوپتر ها از آنجایی که در ساخت چنین پرنده هایی از تعدادی موتور (روتور) استفاده شده است به آنها مولتی روتور گفته می شود. برای چنین پرنده هایی حداقل ۴ موتور درنظر گرفته می شود. عمود پروازهای دیگری هم وجود دارند که شش، هشت، ده موتور و یا بیشتر دارند. بطور کلی دو نوع عمود پرواز در بازار وجود دارد. یک مدل پرنده هایی هستند که بصورت پک شده و آماده پرواز هستند. یعنی تمامی قطعات و حتی دوربین تصویربرداری نیز بر روی آنها نصب شده و از کارخانه سازنده بصورت یک پک کامل به بازار وارد می شوند. دسته دوم پرنده هایی هستند که توسط تیم فنی پرومک طراحی و ساخته بر اساس نیاز کاربر ساخته می شوند.
دسته دوم از پرنده های بدون سرنشین، هواپیما ها یا بال ثابت ها هستند. در ساخت این پرنده ها از یک موتور استفاده می شود. از آنجایی که تنها یک موتور در ساخت هواپیماها بکار می رود مصرف باتری به شدت کم شده و به مدت زمان پروازی اضافه می شود. نکته ای که در رابطه با هواپیماها وجود دارد این است که معمولا از هواپیماها برای مناطق وسیع استفاده می شود. در ساخت هواپیماها معمولا بدلیل فضای کم موجود در بدنه از گیمبال های تک محوره استفاده می شود. علاوه بر این در برخی هواپیما از جی پی اس های دقیق نظیر سیستم های RTK یا PPK استفاده می شود.
مجموعه بزرگ پرومک به عنوان پیشگام این عرصه در سال ۹۲ یکی از شرکت های زیرمجموعه خود را با نام شرکت نقشه پرداز پارس ثبت و شروع به فعالیت نمود به طوری که این شرکت تنها به عنوان ارائه کننده خدمات نبود، بلکه با کمک سایر زیرمجموعه های پرومک (فروشگاه، طراحی و تحقیق توسعه آسا) اقدام به طراحی و ساخت پرنده های مخصوص نقشه برداری نموده به طوری که اولین هواپیمای دست پرتاب تولید ملی مخصوص نقشه برداری که قابل رقابت با مدل های مشابه اروپایی خود می باشد با افتخار توسط تیم پرومک ساخت شده و عملیاتی شده است علاوه بر هواپیما مدل های مختلف مولتی روتور (۴ موتوره – ۶ موتوره و ۸موتوره) طراحی شده است و در اختیار مشتریان برای انجام عملیات نقشه برداری قرار گرفته است. این تنها یک ادعا نیست همچون سایر افراد و همکاران مجموعه بلکه شما می توانید نمونه کارهای صورت گرفته توسط تیم پرومک از نزدیک مشاهده کرده و شاهد دقت بالا و کیفیت نقشه برداری پرنده ساخت پرومک با مدل های مشابه اروپایی همچون eBee باشید.